Thursday, December 22, 2011

nn @ dedikasi ummi

Dedikasi dari ummi, teman, guru, sahabat dunia akhirat: ukhti aziati husna. JazakaAllah Ummi!



Dedikasi dari teman, ummi, sahabat dunia akhirat, ukhti aziati husna. JazakaAllah Ummi!

Assalamualaikum anak-anak ummi tercinta, entri kali ini khas untuk orang kesayangan kita yang sedang meniti hari-hari bahagia, bakal bergelar isteri orang beberapa jam lagi InsyaAllah. Buat Auntie Noni Nadiah, Barakallahulakuma.

Pesanan Umamah ini masih ummi pelajari dan semoga istiqamah juga menyelusuri, dan pesanan ini juga buat anak-anak ummi nanti, buat ukhti-ukhti ummi, dan buat yang di ingati dalam doa selalu, walau majlis mu tak mampu kami hadiri. Doa yang tulus kami kirim dari kejauhan.

Renungi pesanan Umamah binti Harith kepada anaknya sebagai petua dalam rumah tangga yang bahagia. Umamah mewasiatkan kepada anak perempuannya yang akan melangsungkan perkahwinan dengan seorang Raja Yaman, iaitu Al Harith bin Amru.

" Wahai puteriku!
Sesungguhnya jika nasihat ini kutinggalkan kerana keutamaan adab, tentu ia akan kutinggalkan hanya bagimu sahaja. Tetapi ini adalah pertolongan bagi orang yang lalai dan pertolongan bagi orang yang berakal. Andai kata wanita tidak memerlukan suami kerana kekayaan orang tuanya dan kerana kecintaan kedua orang tuanya kepada dirinya , maka akulah orang yang paling tidak memerlukan suami. Tetapi wanita itu diciptakan untuk lelaki dan lelaki diciptakan untuk wanita.

Wahai puteriku!
Engkau akan berpisah dengan rumah yang pernah bersatu denganmu dan meninggalkan tempat yang pernah membesarkanmu, menuju ke tempat yang belum engkau kenali dan pendamping yang yang belum pernah dekat denganmu. Dengan kekuasaannya dia akan menjadi pengawas dirimu dan orang yang menguasaimu.

Maka jadilah diri sebagai abdinya nescaya dia akan menjadi hamba yang patuh bagimu. Jagalah sepuluh perkara nescaya akan menjadi simpanan bagimu iaitu :

Pertama dan kedua
~ Tunduk kepadanya dengan penuh kerelaan, mendengar dan taat kepadanya dengan cara yang baik.

Ketiga dan keempat
~ Memerhatikan sasaran mata dan hidungnya. Jangan sampai matanya melihat sesuatu yang buruk pada dirimu dan janganlah sampai dia mencium bau yang kurang enak dari dirimu.

Kelima dan keenam
 ~ Memerhatikan waktu tidur dan makannya kerana rasa lapar itu boleh membara dan rasa mengantuk itu boleh membakar sifat amarah.

Ketujuh dan kelapan
~ Menjaga hartanya,mengambil berat kerabat dan saudara-saudaranya. Kemampuan menjaga harta adalah mengukurnya dengan cara yang baik dan kemampuan menjaga saudara adalah dengan mengurus dengan cara yang baik.

Kesembilan dan kesepuluh
~ Janganlah ingkar perintahnya dan jangan membocorkan rahsianya. Sebab jika engkau ingkar perintahnya beerti engkau telah membakar dadanya dan jika engkau membocorkan rahsianya engkau tidak akan aman dari pengkhianatannya.Kemudian janganlah engkau menunjukkan kegembiraan di hadapannya ketika ia bersedih dan sebaliknya janganlah engkau menunjukkan kesedihan kepadanya jika dia dalam keadaan gembira."

Sememangnya pesanan ini selayaknya untuk diri ummi sendiri, cuma ingin kita bersama-sama mendapat manafaat dari pesanan Umamah ini buat anaknyaTanda kasih dan sayang tidak bertepi buat yang membaca. InsyaAllah.


Tuesday, November 22, 2011

nn @ mazmummah hilangkan bahagia

Mazmummah Hilangkan Bahagia


Antara mazmummah utama yang menghilangkan bahagia di hati ialah :

1. Pemarah
- paling mudah dikesan atau dilihat dan paling banyak di dalam diri manusia. Orang seperti ini jarang mendapat kawan dan hati tentunya tidak terang (siapa nak dekat kalau asyik nak marah ajer.. bawak2lah senyum... tentu org tak takut nak dekat punyer...).

2. Pendendam 
- tersembunyi iaitu ibarat mengumpul lahar di dalam dada. Orang seperti ini sentiasa mencari-cari peluang untuk membalas dendam hatta secara yang kecil-kecil sekalipun seperti sakitkan hati atau tempelak orang yang didendami itu. Sebab itu orang pendendam mudah kena sakit jantung (ini kes dendam kesumat lahh nie..).

3. Hasad dengki 
- amalanya hangus akibat hasad dengkinya itu (tak elok dengki mendengki nih..).

4. Bakhil 
- sentiasa merasakan orang lain menginginkan harta, kesenangan, pangkat dll dari dirinya. Contohnya sentiasa berdalih mengatakan ia tiada duit (rezeki yang diberi oleh Allah elok dikongsi bersama.. - derma).
** Allah lebih sayang orang yang fasiq tetapi pemurah tetapi benci orang yang abid tetapi bakhil. Kerana walaupun fasiq, pemurahnya itu tetap memberi manfaat pada orang lain kerana kadangkala rezeki itu Allah beri melalui makhluk.

5. Tamak 
- orang yang tidak puas dengan yang sedikit nescaya tidak akan puas dengan yang banyak kerana dunia ini ibarat meminum air laut... walau berapa banyak yg diminum tetap tak abis jugak... lagipun org tamak selalu rugi..
** Ingat! yang dikatakan harta atau rezeki kita bila ia dipakai atau digunakan oleh kita. Selagi tidak diguna iaitu disimpan, itu belum boleh dikatakan rezeki kita (mungkin ada hak orang lain di situ)Biarlah rezeki itu sedikit tetapi mendapat keberkatan iaitu dapat dimanfaatkan.

6. Tidak sabar 
- andainya perkara yang kecil pun tidak boleh bersabar apatah lagi hal-hal yang lebih besar (oleh itu banyak2kanlah bersabar bila hadapi dugaan..cthnyer time keja banyak..tetap maintain vogue walau keja bertimbun atas meja..heh..heh..).

7. Ego 
- ibu segala mazmummah jadi ia membuatkan seseorang paling tidak tenang. Orang yang memiliki sifat ini pantang tercabar dari sudut zahir mahupun batin (yg nie no komen).. pasal semua org ader egonya sendiri..cuma tinggi/rendah tahap keegoan tersebut....

8. Riak 
- terseksa sendiri kerana sentiasa tercari-cari peluang untuk dipuji. Sentiasa berlakun-lakun di depan orang. Jika ia dipuji, ia akan menambah amalnya tetapi jika dikeji, ia akan mengurangkan amalnya. 
-Allah marah kalau kita riak..takabbur dgn aper yg kita ada...

9. Cinta dunia 
- tidak dapat menderita, dapat pun menderita kerana bila sudah dapat susah pula menjaganya. Berhartalah tidak mengapa tetapi kawal hati jangan diletakkan pada harta itu. - biler mati cuma bawa amalan dan doa anak yg soleh/solehah...
** Cinta dunia merupakan "neraka dunia" kerana dunia itu "panas" akibat ia merupakan barang buruan dan rebutan. Jadi letakkanlah akhirat itu di hati dan dunia itu di tangan supaya dunia itu senang dibahagi-bahagi dan akhirat dibawa mati.


Kesimpulan
Jadi yang meragut kebahagiaan sebenarnya bukanlah secara TOTALnya disebabkan kemiskinan, musibah, kesibukan dllnya. tetapi ialah MAZMUMMAH.

****Makin tinggi mazmummah seseorang, makin ia tidak BAHAGIA.****

Samada bermujahadah atau biarkan saja mazmummah itu, kedua-duanya tetap menderita tetapi andainya bermujahadah kita akan dibantu Allah dan akan bahagia jua akhirnya. So..sama-samalah kite sentiasa ingat mengingati antara satu sama lain...andai kita terleka dengan dunia ...buruklahh padahnya...

UBAT MAZMUMMAH

Hati yang tidak bahagia itu adalah berpunca dari kekotoran sifat mazmumah. Hati manusia harus dipelihara kesihatannya sebab hati merupakan pusat aktiviti manusia.
Di samping sebagai pusat aktiviti, hati juga mudah terkena wabak penyakit sebagaimana penjelasan dalam Al-Quran: "Di hati mereka itu ada penyakit" -Ibid, halaman 18. Apabila hati terkena penyakit, maka akan mempengaruhi segala sikap, pemikiran dan tingkah laku manusia ke arah yang negatif. Yang pada akhirnya akan menimbulkan berbagai macam kerosakan.

Ulama'-ulama' sufi selalu memperhatikan untuk memelihara kesihatan hati.Mereka juga mempunyai cara untuk memelihara kesihatan hati ini iaitu dengan cara melaksanakan dua tugas :


1.Tugas Takhalli (mencuci)
- tugas membersihkan hati dari semua sifat-sifat yang tidak baik. Dalam tugas ini, sebahagian ulama' Tasawwuf menyatakan bahawa ada tugas-tugas yang mesti dikerjakan, antaranya:
  • Membaca Al-Quran dengan tadabbur iaitu membaca Quran dengan hati yang kusyuk,lidah kita membaca; hati kita mengikuti dan perasaan menghayati pengertian dan tujuannya.
  • Membiasakan berlapar, agar rajin beribadah. Apabila perut sentiasa kenyang, akan mempengaruhi rasa letih dan malas beribadah dan menaikkan nafsu syahwat.
  • Qiamullail, perbanyakkan solat malam akan lebih mendekatkan diri pada Allah.
  • Istighfar, dari dosa besar dosa kecil, dosa zahir dosa batin, dosa diketahui dosa tidak diketahui, dosa disengajakan dosa tidak disengajakan, dosa yang lepas dan dosa yang akan datang.
  • Bergaul dengan orang-orang yang baik dan orang-orang yang soleh.

2.Tugas Tahalli (mengisi)

- melengkapi hati yang telah dibersih itu dengan wadah-wadah baru seperti zikrullah. Apabila segala penyakit tadi sudah beransur-ansur kita buang, hendaklah kita isi diri kita dengan sifat-sifat terpuji seperti tawadu', redha, ikhlas dan sebagainya.

Jikalau dua tugas ini kita lakukan secara istiqamah (berterusan), Insyaallah nanti hati kita akan bersih, terhindar dari penyakit batin bahkan bahagia. 

rujukan: halaqah.net

Wednesday, November 9, 2011

nn @ resepi puteri ayu



resepi dari rossitamz



Bahan-bahan ( 40 biji (bergantung pada saiz acuan) )

  • 5 biji telur (saiz kecil)
  • 250gm tepung gandum
  • 300gm gula
  • 2 camca teh ovallate
  • 1 camca teh baking powder
  • 250ml santan
  • Pewarna hijau
  • 2 camca teh paste pandan
  • Kelapa putih secukupnya (digaul dengan sedikit garam dan tepung ubi)

Cara-cara

  1. Panaskan kukusan.
  2. Pukul telur, gula dan ovallatte hingga kembang dan gebu.
  3. Masukkan santan, tepung gandum, baking powder, paste pandan dan pewarna. Kacau lagi hingga sebati.
  4. Sapu sedikit minyak pada acuan. Masukkan kelapa di bahagian bawah acuan dan mampatkan.
  5. Masukkan adunan dan kukus selama lebih kurang 5 minit.
  6. Setelah dikeluarkan dari kukusan, tunggu hingga sejuk sikit supaya senang dikeluarkan dari acuan.

Monday, October 31, 2011

nn @ resepi laksam




resepi laksam ilham dari kak yani. Alter sedikit mengikut cita rasak moktok. Kuah laksam resepi maktok.

RESEPI LAKSAM

LAKSAM
PERLU ADA:
3 cawan tepung beras
1/2 cawan tepung gandum
4 cawan air ( nn guna 5 cawan air)

PERLU BUAT:
1. Campur semua bahan dan kacau. Panaskan pengukus.
2. Gris alas springform dengan minyak. 
3. Panaskan alas springform dalam pengukus. Tambahkan adunan nipis.
4. Kukus sehingga masak.
5. Potong laksam secara membulat.

TIPS:
1. Sejukkan seketika selepas masak, secara menegak, kemudian gulung. Laksam akan licin.
2. Basuh alas springform sebelum gris untuk ulang buat laksam.

KUAH LAKSAM
PERLU ADA:
1 tin santan
2 tin tuna chunks
5 ulas bawang kecil
2 cm halia
2 sudu lada hitam
Garam
Gula
Asam keping


PERLU BUAT:
1. Hancurkan ikan tuna. (boleh guna isi ikan lain juga)
2. Tumbuk bawang merah, halia dan lada hitam.
3. Masakkan sekali dengan santan, tuna, bahan tumbuk dan asam keping dengan api kecil.
4. Masak sehingga merenih. Perasakan dengan garam dan gula.


TIPS:
1. Masak dengan api kecil supa santan tidak pecah minyak atau berkepala.

BAHAN ULAM:
Taugeh
Timun 
Kacang panjang
Kobis
Bunga Kantan
Limau

CARA PENYEDIAAN:
1. Laksam dihidang dengan kuah dan ulam yang di racik halus, juga cili kisar, belacan dan garam halus.
2. Untuk lebih pedas, lebihkan cili kisar. Untuk lebih masin, tambahkan garam halus.




Tuesday, October 25, 2011

nn @ kekasih



sweet sangat kan... :)

Kekasih (Devotess)



Kasih telah terbina sebuah mahligai
Menjadi tanda Agungnya cinta kita
Kasih telah ku binakan sebuah istana
Menjadi tanda cinta sejati


Megah menghiasi taman kasih kita
Dan diringi haruman firdausi
Dikaulah permaisuri di hati suami
Penyejuk mata penenang di hati


Tapi angin yang mendatang
Bagaikan badai yang melanda
Kau pergi dulu tanpa menunggu ku
Kerna takdir ku relakan jua


Kekasih akan ku pahatkan doa ku
Di dalam lena dan jua jagaku
Kekasih akan ku sirami pusaramu
Dengan cinta sejati


Andai takdir kita bersama lagi
Ku ingin hidup bahgia bersama mu


Lagu: Arredza, Lirik: Arredza

Saturday, October 15, 2011

nn @ never give up

‎10 Reasons To Never Give Up

1. As long as you are alive, anything is possible.
The only valid excuse you have to give up is if you are dead. As long as you are alive (and healthy and free) you have the choice to keep trying until you finally succeed.

2. Be realistic.
The chance of mastering something the first time you do it is almost non-existent. Everything takes time to learn and you will make mistakes. Learn from them.

3. You are strong.
You are stronger than you think. One little setback is not enough to stop you from achieving your goals. Neither are 10 or 100 or 1000 setbacks.

4. Prove yourself.
You don’t want to be known as someone that is weak and gives up. Go out there and prove yourself to the world and to yourself. You CAN and WILL achieve what you set out to do. The only time you fail is when you give up.

5. Believe in your dreams.
Don’t sell yourself short. In life there are going to be many people who will try to bring you down and tell you what you want to achieve is not possible.

6. Your family and friends.
Let the people you love and who mean the world to you be your inspiration to persist and persevere. Maybe you need to try a different angle, study more or practice more but don’t give up!

7. There are people worse-off.
Right now there are many people who are in a worse situation and environment than you are. Are you thinking about giving up running 5 miles a week? Think about the people who are unable to even walk and how much they would give to be able to run 5 miles every day.

8. You deserve to be happy.
Don’t ever let anybody tell you otherwise. You deserve to be happy and you deserve to have success. Keep that mindset and never give up until you reach your destination!

9. Inspire others.
Be an inspiration to others by refusing to give up. Who knows what someone else can achieve because you never gave up and in turn inspired them not to give up.

10. You are so close.
Often when you feel like you want to give up you are so close to making a huge breakthrough. You are just a heartbeat away from success.

Thursday, October 6, 2011

nn @ sulam hati dengan iman dan taqwa




"Barangsiapa yang bertaqwa kepada Allah S.W.T Dia akan diadakan baginya jalan keluar dan (Allah S.W.T) akan mengurniakan rezeki dari arah yang tidak disangka-sangka kepadanya." (al-Talaq: 2-3)

Secara ringkas Takwa ialah mentaati perintah Allah S.W.T dan meninggalkan segala larangan-Nya. Takwa merupakan kekuatan dalaman yang hebat lagi unik. Ledakannya mampu mengukir sejarah baru di dunia.

Justeru, bersihkan iman kita daripada syirik dengan menjauhi tangkal, khurafat, tahayul dan bomoh-bomoh sesat. Pastikan kita melakukan ibadah wajib dan menjauhi sebarang maksiat. Berkawanlah dengan kawan-kawan soleh supaya kita tidak terbabas.

وَءَامِنُواْ بِمَآ أَنزَلۡتُ مُصَدِّقً۬ا لِّمَا مَعَكُمۡ وَلَا تَكُونُوٓاْ أَوَّلَ كَافِرِۭ بِهِۦ‌ۖ وَلَا تَشۡتَرُواْ بِـَٔايَـٰتِى ثَمَنً۬ا قَلِيلاً۬ وَإِيَّـٰىَ فَٱتَّقُونِ
Dan berimanlah kamu dengan apa yang Aku turunkan (Al-Quran) yang mengesahkan benarnya Kitab yang ada pada kamu dan janganlah kamu menjadi orang-orang yang mula-mula kafir (ingkar) akan ia dan janganlah pula kamu menjadikan ayat-ayatKu (sebagai harga untuk) membeli kelebihan-kelebihan yang sedikit faedahnya dan kepada Akulah sahaja hendaklah kamu bertakwa.
(Surah Al-Baqarah 2: Ayat 41)

http://www.iluvislam.com/design/e-kad/3745-design-sulam-hati-dengan-iman-a-taqwa.html

Tuesday, September 20, 2011

nn @ di mana DIA di hati mu

emasa Rasulullah s.a.w. dan Saidina Abu Bakar bersembunyi di Gua Thur, dalam perjalanan hendak berhijrah ke Madinah, musuh-musuh Islam sudah berdiri di hadapan pintu gua dan hampir menemui mereka.

Ketika Saidina Abu Bakar cemas, Rasulullah s.a.w. menenangkannya dengan berkata, "Jangan takut, ALLAH bersama kita."

Itulah kehebatan Rasulullah, ALLAH sentiasa di hatinya.

Ketika di ambang maut?

Sewaktu Da'thur, seorang tentera musuh menyerang hendap Rasulullah s.a.w. lalu meletakkan pedang di leher baginda dan bertanya, "Siapakah akan menyelamatkan kamu daripadaku?"

Jawab Rasulullah penuh yakin, "ALLAH."

Mendengar jawapan itu, gementarlah Da'thur dan terlepaslah pedang daripada tangannya. Itulah kehebatan Rasulullah... sentiasa ada DIA di hati baginda.

Ketika tiada siapa mengetahui?

Diceritakan juga bahawa pada suatu ketika Khalifah Umar Al-Khattab ingin menguji seorang budak gembala kambing di sebuah padang pasir. "Boleh kau jualkan kepadaku seekor daripada kambing-kambing yang banyak ini?"

"Maaf tuan, tidak boleh. Kambing ini bukan saya yang punya. Ia milik tuan saya. Saya hanya diamanahkan untuk menjaganya sahaja."

"Kambing ini terlalu banyak dan tidak ada sesiapa selain aku dan kamu di sini. Jika kau jualkan seekor kepadaku dan kau katakan kepada tuanmu bahawa kambing itu telah dimakan oleh serigala, tuanmu tidak akan mengetahuinya," desak Saidina Umar lagi, sengaja menguji.

"Kalau begitu, di mana ALLAH?" ujar budak itu.

Saidina Umar terdiam dan kagum dengan keimanan yang tinggi di dalam hati anak kecil itu. Walaupun hanya seorang gembala kambing yakni pekerja bawahan, tetapi dengan kejujuran dan keimanannya, dia punya kedudukan yang tinggi di sisiALLAH. Jelas ada DIA di hatinya.

Ketika kamu tiada jawatan?

Satu ketika yang lain, Saidina Khalid Al-Walid diturunkan pangkatnya daripada seorang jeneral menjadi seorang askar biasa oleh Khalifah Umar. Keesokannya, Saidina Khalid tetap ke medan perang dengan semangat yang sama. Tidak terjejas sedikit pun perasaan dan semangat jihadnya walaupun telah diturunkan pangkat.

Ketika ditanya mengapa, Saidina Khalid menjawab, "Aku berjuang bukan kerana Umar." Ya, Saidina Khalid berjuang kerana ALLAH. Ada DIA di hatinya.

Lalu, di mana Dia dihati kita?

Melihat anekdot-anekdot itu, aku terkesima lalu bertanya kepada diri, di manakah DIA dalam hatiku?

Apakah ALLAH sentiasa menjadi pergantungan harapan dan tempat merujuk serta membujuk hatiku yang rawan?

ALLAH ciptakan manusia hanya dengan satu hati. Di sanalah sewajarnya cinta ALLAH bersemi. Jika cinta ALLAH yang bersinar, sirnalah segala cinta yang lain. Tetapi jika sebaliknya, cinta selain-NYA yang ada di situ, maka cinta ALLAH akan terpinggir. Ketika itu, tiada DIA di hatiku!

Sering diri ini berbicara sendiri, bersendikan sedikit ilmu dan didikan daripada guru-guru dalam hidupku, kata mereka (dan aku amat yakin dengan kata itu);

"Bila ALLAH ada di hatimu, kau seolah-olah memiliki segala-galanya. Itulah kekayaan, ketenangan dan kebahagiaan yang hakiki."

Kata-kata itu sangat menghantui diriku. Ia menyebabkan aku berfikir, merenung dan bermenung, apakah ALLAH menjadi tumpuan dalam hidupku?

Apakah yang aku fikir, rasa, lakukan dan laksanakan sentiasa merujuk kepada-NYA?

Bila bertembung antara kehendak-NYA dengan kehendakku, kehendak siapa yang aku dahulukan? Sanggupkah aku menyayangi hanya kerana-NYA? Tegakah aku membenci juga kerana-NYA?

Muhasabah ini melebar lagi. Lalu aku tanyakan pada diri, bagaimana sikapku terhadap hukum-hakam-MU?

Sudahkah aku melawan hawa nafsu untuk patuh dan melakukan segala yang wajib sekalipun perit dan sakit ketika melaksanakannya? Sudahkah aku meninggalkan segala yang haram walaupun kelihatan indah dan seronok ketika ingin melakukannya?

Soalan-soalan ini sesungguhnya telah menimbulkan lebih banyak persoalan. Bukan akal yang menjawabnya, tetapi rasa hati yang amat dalam. Aku tidak dapat mendustai-MU, ya ALLAH.

Dan aku juga tidak dapat mendustai diri sendiri

Aku teringat bagaimana suatu ketika seorang sufi diajukan orang dengan satu soalan, "Apakah engkau takutkan ALLAH?"

Dia menangis dan menjawab, "Aku serba salah untuk menjawab ya atau tidak. Jika aku katakan tidak, aku akan menjadi seorang yang kufur. Sebaliknya kalau aku katakan ya, aku terasa menjadi seorang munafik. Sikapku amat berbeza dengan kata-kata. Orang yang takutkan ALLAH bergetar hatinya bila mendengar ayat-ayat ALLAH tapi aku tidak..."

Maksudnya, jika seorang sufi yang hatinya begitu hampir dengan ALLAH pun sukar bila ditanyakan apakah ada DIA di hatinya, lebih-lebih lagilah aku yang hina dan berdosa ini.

Di hatiku masih ada dua cinta yang bergolak dan berbolak-balik. Antara cinta ALLAH dan cinta dunia sedang berperang dengan begitu hebat dan dahsyat sekali.

Kalau kau tanyakan aku, "Adakah DIA di hatimu?"

Aku hanya mampu menjawab, "Aku seorang insan yang sedang bermujahadah agar ada DIA di hatiku. Aku belum sampai ke tahap mencintai-NYA tetapi aku yakin aku telah memulakan langkah untuk mencintai-NYA."

Justeru, kerana belum ada DIA di hatiku, hidupku belum bahagia, belum tenang, dan belum sejahtera. Aku akan terus mencari. Aku yakin ALLAH itu dekat, pintu keampunan-NYA lebih luas daripada pintu kemurkaan-NYA.

Selangkah aku mendekat, seribu langkah DIA merapat. Dan akhirnya... aku yakin... suatu saat nanti, akan ada DIA di hatiku dan di hatimu jua.

Dan kita akan terus mengemis kasih...

- Artikel dari ustaz pahrol mohd juoi

Monday, August 29, 2011

nn @ amalan sunnah di pagi aidilfitri





TAQABBALALLAHU MINNA WA MINKUM
Tahun ni tak sempat nak bervideo baru :) yang lama pon relevan lagi. cuma untuk kawan-kawan leeds, kita tukar sikit. kita raya sama-sama hari selasa :)
JAUH MANA PON JARAK KITA, LAMA MANA PON KITA TAK JUMPA. KITA MASIH TUNGGU ANAK BULAN YANG SAMA. SALAM AIDILFITRI. MAAF ZAHIR BATIN.
- nn, raya 2011 :)

Amalan sunnah di pagi aidilfitri anjuran nabi saw

1. keluar menunaikan solat aidilfitri (hatta wanita yg dalam haid pun disuruh dtg untuk mendengar khutbah raya)

2. mandi sunnat

3. memakai wangian, bersiwak

4. memakai pakain yang cantik ( tidak semestinya baru dan tidak digalakkan memakai pakaian yg pelik2 dan lain daripada orang kebanyakan)

5. disunnahkan makan sedikit sebelum keluar menunaikan solat raya dan menyalahi sunnah sesiapa yang keluar tanpa menjamah sedikit makanan

6. sunnah berjalan kaki untuk keluar solat hari raya dengan tenang (nabi keluar tanpa menaiki kenderaan kecuali jika tempat solat jauh )

7. sunnah menunaikan solat aidilfitri di tempat lapang (lebih afdhal) bukan di masjid

8. sunnah datang dan pulanh ke tempat solat aidilfitri dengan jalan berbeza

9. di sunnahkan datang awal untuk solat sunnah aid dan imam disunnahkan datang lambat (kerana tidak sesuai imam yg menunggu makmum

10.bertakbir dan bertahmid bermula dalam perjalanan keluar ke tempat solat eid sehingga sehabis solat nabi berhenti bertakbir bertahmid

11.disunnahkan pada hari raya disambut dengan suasana gembira dengan kemenangan bukan bersedih

12.disunnahkan membawa anak2 kecil keluar solat sunnah eid fitr (xsolat pun xpa asalkan keberkatan itu terkena tempiasnya pada budak budak)

13.membuat ucapan raya pada kenalan dan orang sekeliling dgn ucapan TAQABBALALLAHU MINNA WA MINKUM

14.sekiranya tertinggal solat raya dibenarkan qada' solat raya secar bersendirian atau beramai ramai


rujukan dari siri ceramah ustaz asri berlandaskan rujukan hadis hadis yang sahih..selamat beramal dan sebarkan semoga beroleh barakah

Wednesday, August 24, 2011

nn @ resepi nasi kerabu

 

 


RESEPI NASI KERABU
(Resepi untuk 5 orang)

NASI
PERLU ADA:
3 pot beras
4.5 pot air (bergantung kepada jenis beras)
Pewarna biru
4 keping daun limau purut

PERLU BUAT:
1. Basuh beras, masukkan air seperti masak nasi biasa.
2. Tambahkan beberapa titis pewarna biru.
3. Masukkan daun limau purut. Masak nasi seperti biasa.

TIPS:
1. Pewarna biru original adalah dari bunga talang yang telah ditumbuk dan perah air.


KUAH TUMIS
PERLU ADA:
10 biji cili kering *
2 biji bawang besar *
3 ulas bawang putih *
1 inci halia *
½ inci kunyit hidup *
2 inci belacan *
1 batang serai - ketuk
1 tin santan
2 keping asam keping
1 sudu besar gula merah
Garam
Minyak untuk menumis

PERLU BUAT:
1. Kisar halus bahan-bahan bertanda *dan tumis sehingga naik bau.
2. Masukkan serai, santan, asam keping, gula merah, garam.
3. Masak lama hingga naik minyak.

TIPS:
1. Kalau ada budu, masukkan budu, tak perlu guna belacan.


SAMBAL KELAPA
PERLU ADA:
1 ekor ikan mackerel – rebus dan ambil isi sahaja. Tumbuk halus.
200 g kelapa parut – dessicated coconut
½ tin santan
2 batang serai – hiris halus
1 biji bawang besar *
1 ulas bawang putih *
1 sudu kecil lada hitam *
Garam
Gula

PERLU BUAT:
1. Tumbuk halus bahan-bahan bertanda *.
2. Gaul kelapa parut dengan santan. Masukkan ke dalam kuali bersama ikan tumbuk dan bahan-bahan bertanda * dan serai.
3. Masak guna api perlahan sehingga sambal kering dan kekuningan. Tambahkan garam dan gula.

TIPS:
1. Sentiasa kacau supaya sambal kelapa tidak hangus.


AIR LADA
PERLU ADA:
3 biji cili merah (boleh guna cili merah besar sweet pointer)
5 biji cili api
3 sudu cuka/lemon juice
Sedikit serai dan bunga kantan (hiris halus)
Gula
Garam

PERLU BUAT:
1. Kisar cili merah, cili api dengan sedikit cuka atau lemon juice.
2. Tambahkan hirisan serai dan bunga kantan serta gula dan garam.


DAGING BAKAR
PERLU ADA:
300 g daging tanpa tulang (sebaiknya dalam ketulan yang agak besar)
1 biji bawang besar *
2 ulas bawang putih *
2 inci halia *
Kunyit serbuk
Garam
Gula

PERLU BUAT:
1. Kisar bahan bertanda * dan gaul dengan kunyit serbuk, garam dan gula.
2. Perap seketika dengan daging.
3. Bakar daging sehingga masak.
4. Hiris daging dengan halus untuk hidangan nasi kerabu.


SOLOK LADA
PERLU ADA:
5 biji cili hijau besar – belah jangan putus
1 biji bawang besar *
2 ulas bawang putih *
1 inci halia *
1 sudu kecil lada sulah *
200 g isi ikan ( boleh guna mackerel dari sambal kelapa atau guna mackerel tin)
200g kelapa parut
½ tin santan
Garam
Gula

PERLU BUAT:
1. Kisar bahan bertanda *, gaul bersama isi ikan, kelapa parut, garam dan gula.
2. Masukkan bahan-bahan yang telah digaul ke dalam cili hijau yang telah dibelah.
3. Rebus cili hijau sumbat dengan santan yang telah dimasukkan sedikit garam.
4. Rebus sehingga masak


BUDU
PERLU ADA:
Budu
1 biji sederhana bawang besar – hiris halus
5 biji cili api – hiris halus
Asam limau

PERLU BUAT:
1. Gaul budu bersama bawang besar dan cili api yang telah dihiris.
2. Perah sedikit asam limau.


ULAM
PERLU ADA:
Timun – hiris
Kobis - hiris
Kacang Panjang - hiris
Taugeh
Daun kesum - hiris
Bunga Kantan - hiris

PERLU BUAT:
1. Hiris halus ulam ulam kecuali taugeh. Gaul semua.


BAHAN-BAHAN LAIN
1. Keropok ikan
2. Telur masin
3. Daging bakar boleh diganti dengan ikan celup tepung atau ayam percik.


CARA HIDANG:
1. Gaul nasi dengan sambal kelapa, kuah tumis, air cili, budu dan ulam. Untuk lebih masam dan pedas, tambah air cili dan untuk lebih masin, tambah budu.
2. Makan bersama dengan solok lada, daging bakar/ayam percik/ikan percik, telur masin, keropok ikan dan jeruk bawang.


Posted by Picasa

Wednesday, August 17, 2011

nn @ nn rezeki berbuka puasa

 




الَّلهُمَّ إِنِّي أَعُوْذُ بِكَ مِنَ الْهَمِّ وَالْحَزَنِ ، وَأَعُوْذُ بِكَ مِنَ العَجْزِ وَالكَسَلِ ، وَأَعُوْذُ بِكَ مِنَ الْجُبْنِ البُخْلِ ، وَأَعُوْذُ بِكَ مِنَ غَلَبَةِ الدَّينِ وقَهْرِ الرِّجَالِ

“Ya Allah, aku berlindung denganMu daripada dukacita dan rasa sedih; aku berlindung denganMu daripada lemah dan malas; aku berlindung denganMu daripada sifat pengecut dan bakhil; dan aku berlindung denganMu daripada bebanan hutang dan penindasan orang.”
Posted by Picasa

Wednesday, August 10, 2011

nn @ doa dalam ramadhan


Doa Dalam Ramadhan

Dapatkan Mesej Bergambar di Sini



"Tiga bentuk doa yang dimustajabkan Allah: doa ibu bapa terhadap anak; doa orang yang berpuasa; dan doa orang bermusafir." (Riwayat al-Baihaqi)



Bulan Ramadhan adalah bulan untuk kita berdoa pada Allah s.w.t. Berdoa bukan terhad pada bulan Ramadhan semata-mata . Kerana Bulan Ramadhan akan di makbulkan doa oleh Allah , Insha Allah.

Bulan Ramadhan adalah bulan lebih baik daripada seribu bulan. Adakah kita tak pernah terfikir sebelum ini. Kerana bulan Ramadhan ada Malam yang sangat istimewa kepada umat islam khususnya iaitu Malam Lailatul Qadar. Malam penuh berkat itu segera kita kejari sebelum ia pergi meninggal kita.

Oleh itu, mari kita memperbanyakkan berdoa kepada Allah. Jika di bulan-bulan yang lain kita kurang berdoa, bermula Ramadhan kali ini kita memperbanyakkan berdoa. Semoga Allah memperkenaan hajat kita.

وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُواْ لِي وَلْيُؤْمِنُواْ بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ
Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu tentang Aku, maka (jawablah), bahwasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila ia memohon kepada-Ku, maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintah) Ku dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku, agar mereka selalu berada dalam kebenaran
(Surah Al-Baqarah 2: Ayat 186)

Saturday, July 30, 2011

nn @ tawaran ramadhan hadir sekali lagi






BULAN PELBAGAI GELARAN

* Bulan Puasa – kerana Allah memerintah kita berpuasa sebulan di bulan ini.
* Bulan Nuzul Quran – Al-Quran diturunkan Allah dari sisi-Nya ke langit dunia (al-Baqarah: 185)
* Bulan Lailatul Qadar – Terdapat satu malam pada akhir bulan ini iaitu malam yang lebih daripada seribu bulan (al-Qadr: 1-5)
* Bulan Hadiah – dianugerah khusus bagi umat Muhammad saw dan tidak kepada umat-umat lain
* Bulan Penghulu Bulan – terpilih dari sebelas bulan yang lain kera ia adalah sebaik-baik bulan
* Bulan Keampunan – Orang yang berpuasa serta beribadat di dalam nya dengan mengharapkan keredhaan dan kasih sayang Allah swt akan diampunkan segala dosa yang terdahulu dan kemudian.
* Bulan Gandaan – Setiap ammalan yang ikhlas pada bulan ini, baik amalan wajib maupun sunat digandakan ganjaran pahalanya berlipat kali ganda.
* Bulan Keberkatan – Setiap perkara, amalan dan ibadah malah sepanjang bulan ini penuh dengan keberkatan – “Ramdhan al- Mubarak”
* Bulan Ibadah – umat Islam berlumba-lumba melaksanakan berbagai ibadah baik wajib mahupun sunat. Solat berjamaah, bertarawih, bertilawah, berbuka puasa , bersahur,bersedekah ,berqiamullail, mengurus rumah tangga, mencari nafkah yang halal semuanya adalah ibadah.
* Bulan Kemuliaan – atau bulan rahmat kerana semua syaitan akan dirantai, semua pintu syurga akan dibuka seluasnya dan pintu neraka ditutup serapatnya.
* Bulan Junnah Hasinah – bulan perisai/pendinding kerana puasa yang sebenar ialah puasa yang dapat membentengi diri dari segala bentuk kejahatan dan benteng kepanasan api neraka.
* Bulan Riadhah – bulan latihan kerana pelbagai program dan pengisian disediakan sebagai panduan untuk dipraktik pada sebelas bulan yang mendatang.
* Bulan Kesabaran – bulan ini menuntut kesabaran setiap mukmin dari terbit fajar hingga tenggelam matahari. Sabar mengekang keinginan nafsu yang keji.
* Bulan Taqwa – membina taqwa adalah tujuan dan matlamat puasa (al-Baqarah : 185)
* Bulan Keikhlasan – Hanya mereka yang berpuasa dengan penuh keimanan dan keikhlasan mengharap redha Allah sahajalah yang akan diampunkan dosanya yang terdahulu atau kemudian.
* Bulan Jihad – Orang yang berpuasa sebenarnya sedang berperang dengan nafsunya yang keji lagi tidak pernah puas.
* Bulan Mustajab Doa – Sepanjang Ramadhan sangat makbul berdoa khasnya sewaktu berbuka.
* Bulan Zakat – zakat harta membersihkan harta, maka puasa pula zakat bagi tubuh badan.
* Bulan al-Farah – bulan kegembiraan kerana para mukminin sangat ceria, terhibur dan bergembira di bulan Ramadhan. Sabda Nabi saw : “ Sesungguhnya bagi orang berpuasa itu ada dua kegembiraan, iaitu ketika berbuka dan ketika bertemu Allah.”
* Bulan Kesihatan – Muslim yang ikhlas berpuasa kerana Allah dianugerah kesihatan yang baik.
* Bulan Syafaat – Sabda Nabi saw : “Puasa dan al-Quran itu akan memberi syafaat kepada hamba-hamba( dengan izin Allah) pada hari kiamat nanti .” (Riw: Ahmad dan Thabrani)
* Bulan Penghapus Dosa – penghapus dosa-dosa kecil secara tahunan bagi mereka yang menghayati Ramadhan dengan sepenuhnya.
* Bulan Keimanan – menyuburkan keimanan dan setiap amalan juga dipersembahkan dengan penuh keimanan bagi mengharap rahmat Allah swt.
* Bulan Kebajikan – Rasulullah saw menggandakan segalan amalan kebajikan seperti sedekah pada bulan ini.


AHLAN YA RAMADHAN

Kita sering mendengar ucapan Selamat Tahun Baru , Selamat Hari Lahir , Selamat Hari Raya sebagai tanda ucapan selamat bagi sambutan. Namun kita jarang atau mungkin tidak pernah mendengar ungkapan ‘Selamat Menyambut Ramadhan” sebagai tanda kesyukuran dan kegembiraan dengan kedatangan Ramadhan.

Dalam masyarakat Arab kedatangan Ramadhan disambut penuh meriah sejak 15 Syaaban lagi. Apabila berjumpa sesama sendiri akan terdengarlah ucapan “Ahlan ya Ramadhan” atau “Ramadhan Karim”dan disambut pula “Allahu Akram” yang bermaksud Ramadhan itu mulia dan disambut pula dengan ucapan sesungguhnya Allah lebih mulia kerana Dia memuliakan Ramadhan.


KEM RAMADHAN


Berapakah usia anda sekarang ? Berapa kalikah anda telah bertemu Ramadhan selepas usia baligh ? Sepuluh? Lima Belas? Dua Puluh atau lebih?

Sebanyak mana kita bertemu Ramadhan maka sebanyak itulah kita telah memasuki Kem Latihan Ramadhan.

Di dalamnya kita dilatih bersahur, berbuka, menahan lapar dan dahaga, melawan nafsu, mendekatkan diri dengan Allah, menjaga mata, mulut, lidah, telinga dan anggota badan yang lain, bersedekah, pemaaf dan seumpamanya.

Sepatutnya selepas belasan dan puluhan tahun kita memasuki kem ramadhan , maka jiwa, mental dan fizikal kita semakin bertambah baik Kita menjadi manusia yang semakin sabar, semakin pemurah, semakin penyayang, semakin berhemah, semakin berkeyakinan, semakin proaktif, semakin berwawasan dan semakin maju dalam serba serbi yang bersesuaian dengan syariat.

Maka pada kesempatan Ramadhan kali ini, elok rasanya kita bertanya pada diri mmasing-masing: ‘Dapatkah aku menjadi lebih baik dalam Ramadhan kali ini berbanding dengan Ramadhan yang lalu?’


PERSEDIAAN RAMADHAN


Oleh itu SAYA TERLEBIH DAHULU MEMOHON MAAF jika saya ada berbuat kesalahan, baik yang tidak disengaja maupun yangdi sengajakan, semoga kita dapat mengimarahkan ramadhan ini dengan ibadah yang khusyuk, diberkati dan dirahmati Allah S.W.T, InsyaAllah.

'Selamat Menyambut Ramadhan Al-Mubarak'.



Noni Nadiah Md Yusoff

Tuesday, July 12, 2011

nn @ jangan tinggal solat

HUKUM BAGI ORANG YANG MENINGGALKAN SOLAT

Orang yang meninggalkan solat boleh mendedahkan diri kepada kekufuran kerana meninggalkan Rukun Islam.
Orang yang mengingkari kewajiban solat adalah kufur kecuali dia baru menganut agama Islam sedangkan dia belum mengetahui hukum wajibnya.
Bagi yang meninggalkan dengan sebab segan atau malas tetapi mengakui kewajiban solat, terdapat dua pendapat mengenai perkara ini :

a) Menurut Abu Hanifah ; Tidak menjadi kafir tetapi boleh dikenakan hukum takzir serta dipenjarakan sehingga dia kembali solat. Orang yang meninggalkan solat dengan sengaja ini termasuk dalam orang yang berdosa.
b) Menurut Saidina Ali dan Imam Ahmad Hambal ; Orang yang meninggalkan solat dengan sengaja hukumnya kafir kerana mengingkari perintah Allah

Kesimpulannya : Orang yang meninggalkan solat disebabkan malas atau sengaja adalah fasik, kerana telah melakukan dosa besar iaitu mengabaikan salah satu daripada Rukun Islam.

RASULULLAH SAW bersabda: Solat itu adalah tiang agama, sesiapa yang mendirikan solat, sesungguhnya ia sudah
menegakkan agama dan sesiapa yang meninggalkan solat, sesungguhnya ia meruntuhkan agama.

Monday, July 4, 2011

nn @ jiwa orang berdoa


Lima perkara yang mempengaruhi jiwa dan harapan orang yang berdoa
====================================================================

a. Dengan berdoa, maka semakin tumbuh subur keyakinan bahawa Allah SWT itu dekat.

b. Segala permohonan dari hamba-Nya akan mendapat perhatian sepenuhnya daripada Allah SWT.

c. Supaya doa itu diterima Allah SWT, maka orang yang berdoa terlebih dahulu menjalankan petunjuk dan anjuran Allah.

d. Hendaklah percaya dengan kesungguhan hati dan keimanan kepada Allah SWT.

e. Dengan menjalankan seruan Allah dan percaya kepada-Nya maka Allah akan memberikan petunjuk dan ilmu pengetahuan agar tidak tersesat dan berputus asa.

Wednesday, June 29, 2011

nn @ petua pelajar cemerlang menurut al-quran


Petua Menjadi Pelajar Cemerlang Menurut Al-Quran


Anda inginkan petua-petua untuk menjadi pelajar cemerlang walau di mana sahaja anda berada?

Apa kata kita renungkan kembali beberapa petua atau tips kejayaan yang telah Allah SWT titipkan di permulaan surah Al-Mu'minun, surah yang ke-23 di dalam lembaran Al-Quran.

01.Keyakinan, kepercayaan and keimanan kepada Allah SWT

"Sesungguhnya berjayalah orang-orang yang beriman." [23:1]

Iman dan kejayaan disebut oleh Allah SWT dalam ayat yang sama. Maka imanlah faktor utama kejayaan. Dan keyakinan yang tinggi inilah yang akan melahirkan sikap positif yang bakal disebutkan dibawah.

02.Fokus, bersungguh-sungguh, sepenuh hati

"iaitu orang-orang yang khusyuk dalam solatnya." [23:2]

Lakukan satu-satu perkara dalam satu-satu masa. Jangan mencapah dan melayang fikiran ke sana ke mari. Lakukan dengan sepenuh hati, bukan sambil lewa.

03.Prioriti. Mengutamakan apa yang utama.

"dan orang-orang yang menjauhkan diri dari lagha (perbuatan dan perkataan yang tidak berguna)." [23:3]

Kebiasaannya dalam menghadapi musim peperiksaan yang penuh tekanan, kita cenderung untuk berehat dan menenangkan minda dengan hiburan, menonton drama, bersembang di Facebook dan seumpanya sehinggakan selalu sahaja melebihi daripada masa rehat yang telah kita peruntukkan.

Sebaik-baiknya kita mengoptimumkan penggunaan masa untuk belajar, dan mengisi masa rehat kita dengan perkara-perkara yang berfaedah seperti membasuh, melipat atau menggosok baju, bersenam untuk melancarkan perjalanan darah di dalam badan dan bermacam-macam lagi yang anda sendiri lebih sedia maklum.

Namun, sebaik-baiknya kita gunakan masa rehat itu untuk mengambil wudu', melakukan solat sunat dan membaca Al-Quran. InsyaAllah apabila kita lebih rapat dengan Allah SWT, jiwa kita akan lebih tenang dan ia akan banyak membantu dalam usaha kita mengulangkaji pelajaran.

Kita dikehendaki menghindarkan diri dari perbuatan mengumpat pensyarah/guru kerana perkara-perkara sebegini tidak mendatangkan faedah kepada masa depan anda, tidak menambahkan markah untuk kertas peperiksaan yang bakal/telah diduduki, malah boleh mendatangkan dosa dan kemurkaan Allah SWT.

04.Prihatin sesama kita

"dan orang-orang yang menunaikan zakat." [23:4]

Walaupun sedang berada di saat-saat genting, janganlah kita bersikap terlalu mementingkan diri, dan mengabaikan kawan-kawan yang lebih susah di sekeliling kita. Kongsilah apa yang termampu, samada ilmu, kertas-kertas soalan tahun lepas dan lain-lain. Sharing is caring.

05.Jaga hubungan antara lelaki dan perempuan

"dan orang-orang yang menjaga kehormatannya. kecuali terhadap isteri-isteri mereka, atau hamba yang mereka miliki, maka mereka (isteri dan hamba) dalam hal ini tiada tercela. Sesiapa yang mencari dibalik itu, mereka itulah orang-orang yang melampaui batas." [23:5,6,7]

Janganlah kita menggunakan alasan belajar untuk melanggari batas-batas pergaulan antara lelaki dan perempuan ajnabi, misalnya dengan studi berdua-duan, kemudian pulang ke rumah berpimpin tangan, atau asal tertekan je mesti nak bergayut atau berchatting dengan kawan lelaki/perempuan anda.

Padahal Allah SWT kan sentiasa ada, sentiasa melindungi dan sentiasa menolong jika kita mencari dan meminta pada-Nya.

06.Jujur, amanah

" dan orang-orang yang memelihara amanah-amanah dan janjinya."[23:8]

Bukankah kita telah berjanji dengan pihak penaja dan ibu bapa kita untuk belajar bersungguh-sungguh? Lebih penting lagi, bukankah kita telah berjanji dengan Allah SWT untuk memanfaatkan peluang kehidupan sebagai seorang pelajar yang telah dipinjamkan-Nya kepada kita sebagai medan untuk kita mengutip ilmu, pengalaman dan pahala buat bekalan di akhirat sana?

Elakkan menipu ketika peperiksaan. Andai penjaga peperiksaan meminta kita berhenti menulis kerana masa sudah tamat, jangan pula kita terus menulis. Sebaliknya sebutlah "Bismillahi tawakkaltu 'ala Allahi wala haula wala quwwata illa billahil 'azim."

07.Tepati waktu

"dan orang-orang yang memelihara solatnya." [23:9]

Konsep yang boleh diambil dalam konteks kehidupan seorang pelajar Muslim ialah supaya sentiasa belajar dengan berdisiplin, menepati masa, tidak berlengah-lengah, menjaga kualiti dan produktiviti harian kita. Jika sebelum ini kita diingatkan supaya berhenti menulis apabila tamat masa peperiksaan, kita juga perlu memulakan perjuanganan kita dalam pelajaran dan peperiksaan seawal yang mungkin. Memelihara solat lima kali sehari setiap hari juga mengajar kita untuk tidak berputus asa atau berpatang arang di pertengahan jalan.

Namun janganlah kita hanya mengaplikasikan konsep-konsep ini untuk akademik semata-mata. Penekanan utama dalam ayat tersebut supaya kita menjaga hubungan kita dengan Allah SWT kerana kita akan kembali mengadap-Nya dengan amal-amal kita, bukan dengan berapa gulung ijazah yang berjaya kita perolehi. Belajar dan ijazah hanyalah alat untuk kita mencapai keredhaan Allah SWT dan merebut peluang mewarisi syurga-Nya.

" Mereka itulah orang-orang yang akan mewarisi. Iaitu yang akan mewarisi Syurga Firdaus. Mereka kekal didalamnya." [23:10,11]

" ....Maka di antara manusia ada yang berdoa: 'Ya Tuhan kami, berilah kami (kebaikan) di dunia.' Dan tiadalah baginya bahagian di akhirat."[2:200]

"Dan di antara mereka ada orang yang berdoa: Ya Tuhan kami, berilah kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat dan peliharalah kami dari seksa neraka." [2:201]

"Mereka itulah orang-orang yang mendapat bahagian dari apa yang mereka usahakan dan Allah sangat cepat perhitungannya." [2:202]


dari iluvislam.com

Thursday, June 23, 2011

nn @ resepi agar-agar pelangi


resepi lama dah ni ummi aziati husna, takut terlupa... so repaste :)

AGAR-AGAR PELANGI

PERLU ADA:
Bhn A
200 ml agar-agar
1000 ml air
200 gram gula
Pewarna berbagai warna

Bhn B
200 ml agar-agar
400 ml santan
800 ml air
200 gram gula
secubit garam

PERLU BUAT:
1. Masak bahan A kecuali pewarna hingga mendidih. Kecilkan api.
2. Masak bahan B hingga mendidih. Kecilkan api.
3. Boleh juga panaskan agar-agar A dan B dengan kaedah double boiler supaya tidak mengeras. Ataupon, gunakan api yang sangat-sangat kecil.
4. Cara melapis:
* Sukat agar-agar A untuk selapis (contohnya satu senduk, bergantung pada bekas acuan). Letak pewarna dan kacau hingga warna rata. Masukkan dalam acuan dan biarkan keras. (Nak cepat keras, masukkan bekas acuan dalam bekas besar berisi air sejuk macam double boiler juga). Biarkan mengeras (lebih kurang 5 mins tp bergantung pada lapisan).
* Lorek lapisan agar-agar keras dengan garfu.
* Sukat agar-agar B untuk selapis (contohnya satu senduk, bergantung pada bekas acuan). Masukkan dalam Loyang dan biarkan keras. Biarkan mengeras (lebih kurang 5 mins tp bergantung pada lapisan).
* Lorek lapisan agar-agar keras dengan garfu.
* Susunan warna ikut suka tapi mesti macam ni
Agar-agar A (clear) – WARNA
Agar-agar B (santan) – PUTIH
Agar-agar A (clear) – WARNA
Agar-agar B (santan) - PUTIH
* Ulang sampai habis ikut warna yang disukai. nn buat, PUTIH, KUNING, OREN, MERAH, PURPLE, HIJAU

TIPS:
• Boleh buat guna agar-agar serbuk, sukatannya seperti tertera diarahan pd pek agar-agar.
• Boleh juga guna agar-agar tali, selalu nn guna sukatan 1 cwan agar-agar, 5 cawan air.
• Nota penting: Agar-agar yang didouble boilerkan atau di atas api kecil akan evaporate. So, agar-agar akan jd semakin pekat dan hasilnya lebih manis dan keras. Boleh tambah sedikit air dari semasa ke semasa.... sebab kalau keras sangat, nanti dia tak melekattt......