Sunday, October 5, 2014

nn @ khusyuk itu mudah

Solat itu bukan membuang fikiran dengan sengaja. Fitrah otak ini adalah untuk berfikir. Ketika kita berfikir untuk tidak berfikir, pastinya akan menambahkan lagi fikiran.
Mari kita fahamkan dengan mudah caranya.
Seandainya saudara bertemu saya perkara pertama yang saudara yakini adalah:
1. Yang saudara SEDANG bertemu ini pastinya saya… Fuad Latip. Maka harus benar perlu kenal saya dahulu supaya nanti jangan salah orang dan salah arah ketika bersembang/ bercakap.
2. Ketika bertemu pasti asyik berbual hingga kita melupakan yang lain kerana terlalu asyik. Ketika berbual pasti tetap terus sedar yang sedang ada di depan saudara adalah saya.
Nah! Di sinilah secara sendiri fikiran itu tidak akan ingat yang lain. Ketika itu saudara hanya asyik atau khusyuk dengan saya berbual tentang perkara yang dibualkan hingga tidak lagi memikirkan hal yang lain.
Ketika solat, jangan sesekali membuang fikiran dengan sengaja kerana pasti tidak mampu malah menambahkan lagi fikiran. Caranya bagaimana?
1. Sedarlah bahawa solat itu adalah pertemuan dengan Allah. Perlu kenal Allah dahulu agar benar yakin bahawa yang sedang kita temui adalah Allah. Seandainya tidak tahu dan sedar, pasti akan tercari-cari malah pasti akan pejam mata untuk mencari Allah di dalam fikiran sedangkan yang ada di fikiran adalah bayangan-bayangan yang salah tentang Allah. Kerana itu makruh hukumnya memejam mata.
2. Ketika sudah yakin yang sedang ditemui adalah Allah, nah! tinggal lagi berkomunikasi denganNya. Bacaan solat itulah skrip komunikasi untuk memuji dan memohon kepadaNya. Ketika asyik memuji dan memohon kepada Allah, kita tidak akan memikirkan hal yang lain melainkan apa yang dipuji dan dipohon daripada Allah. Inilah khusyuk.
Kita tidak sedar kita berada dalam khusyuk. Yang kita sedar adalah bahawa kita sedang bertemu Allah dan memuji serta memohon kepadaNya dengan bacaan-bacaam di dalam solat.
Kedua-dua hal ini no1 dan no2 harusnya dilakukan dengan tertib, tu’maninah pada awalnya. Setelah mampu terus sedar Allah setiap saat ketika mendirikan solat, tu’maninah itu akan terjadi sendiri kerana sudah asyik. Ketika asyik, mana mungkin ingin cepat-cepat dan tergesa-gesa dalam solat.
InshaAllah semuanya akan dilatih seandainya saudara hadir ke bengkel JPHBT. InshaAllah akan diadakan lagi dalam bulan Mei ini.

No comments: